#prviput prošeći kliškom tvrđavom.


Marin Jerković,
Etno agro park Stella Croatica, Klis

Uspješan biznis: 'U Dalmaciji uskoro otvaramo vrhunski muzej o maslinarstvu'

naziv subjekta

Etno agro park Stella Croatica

Ime i prezime

Marin Jerković

Adresa

Mihovilovići 21a
21 231 Klis

Kontakt

099 2150 250

E-mail

turizam@stella-croatica.hr

Web mjesto

www.stella-croatica.hr

ponuda

Kultura korištenja maslinova ulja jedan je od najvećih svjetskih gastro trendova. Kako prepoznati ono vrhunsko te gdje naučiti sve o uzgoju ove plemenite voćke, saznat ćete iz razgovora s voditeljem dalmatinskog proizvodnoga kompleksa Marinom Jerkovićem, koji u turističko-gospodarskom kompleksu Stella Croatica, osim ulja, izrađuje neke od najfinijih delicija tamošnjega kraja.

Podijeli

Koje sadržaje nudite posjetiteljima?

Posjetitelji kompleksa Stella Croatica imaju mogućnost vidjeti i naučiti kako se proizvode tradicionalne dalmatinske slastice poput arancina, bobića, ušećerenih badema, džemova i slično. Ruta počinje vođenjem kroz procese proizvodnje u tvornici, nakon čega se put nastavlja u pratnji domaćina do parfemskog vrta s malom destilerijom, u kojoj predstavljamo proces ekstrakcije eteričnih ulja iz bilja ovdašnjeg podneblja. Gostima je posebno atraktivna šetnja kroz botanički vrt s 500 vrsta biljaka, o kojima mogu naučiti više koristeći QR kod na ploči kraj svake pojedine biljke. Nakon šetnje slijedi najreprezentativniji dio - Muzej maslina i upoznavanje kulture kroz 'Izložbu o maslini i maslinovom ulju'. Ondje predstavljamo znanje o razvoju maslinarstva u Dalmaciji kroz prikaz tradicionalnih načina proizvodnje ulja. Posjetitelji nauče mnogo o kvaliteti ulja, njegovu određivanju i utjecaju na zdravlje, ali i o tome kako ga čuvati te kako prepoznati ono vrhunsko. Na kraju rute posjetitelji u prodajno-prezentacijskom centru mogu kušati mnoge tradicionalne slastice, ulja, krem medove i ostale specijalitete, kao i testirati prirodnu kozmetiku. Za kraj posjeta ostaje razgledanje tradicionalnog dalmatinskog sela s pripadajućom etnografskom zbirkom. Osim interpretacijske vrijednosti, selo nam služi kao konoba za prezentiranje i degustacije tradicionalnih jela i pića ovoga kraja.

Po čemu ste jedinstveni na tržištu?

Jedinstvenost naše ponude očituje se u njenoj sveobuhvatnosti. Posjetitelji na jednome mjestu mogu doživjeti iskonsku Dalmaciju kroz njenu prirodnu, kulturnu i gastronomsku baštinu. Stella Croatica je mjesto za cijelu obitelj, na kojem se mogu provesti sati slušajući priče o tradiciji, prirodnom i kulturnom bogatstvu i uživajući u tipičnim dalmatinskim jelima prema konceptu 'slow food'. Moramo se pohvaliti hranom koju nudimo u našoj konobi budući da imamo goste koji se redovito vraćaju po nekoliko puta u sezoni radi naše pašticade s njokima ili domaće rađene tjestenine s pestom od raštike, pinjola i badema.

Kako ste počeli svoj projekt?

Priča je počela na otoku Mljetu prije 20 godina, gdje se i danas nalaze maslinici. Sve je krenulo na inicijativu obitelji vlasnika Andrije Polića kao dodatni posao, iz ljubavi, jer su htjeli oživiti tradicionalne recepte u kojima su glavni sastojci smokva, maslina, naranča, šljiva, i udahnuti im novi život kroz ručno rađene proizvode. Malo po malo, broj zadovoljnih kupaca se širio i oni su nas 'natjerali' da proširimo priču i napravimo pogon za proizvodnju dalmatinskih delicija. Iskoristili smo mogućnost koju su pružali fondovi Europske unije i krenuli u novo poglavlje priče. Vlasnici su inzistirali da se nastavi s tradicijom ručne proizvodnje, zaposlili smo lokalne žene, kojima je izrada ovakvih proizvoda dio tradicije, uskladili smo proizvodnju sa svim standardima, ne očekujući da će to prerasti u prekrasnu priču koja se danas zove etno-agro park Stella Croatica.

U kojem ćete smjeru razvijati poslovanje?

Želja nam je raditi na dodatnom obogaćenju ponude i adekvatnom prezentiranju baštine, zbog čega dosadašnju privremenu zbirku o maslini prenamjenjujemo u pravi Muzej maslina. Kako bismo ovu tematiku prikazali na pravi način, posjetili smo nekoliko sličnih muzeja u Provansi i saznali da njihov dizajn potpisuje ista agencija. Nakon što smo stupili s njima u kontakt, oni su s oduševljenjem pristali napraviti cijeli dizajn budućeg muzeja, za koji smo sigurni da će biti vrhunska atrakcija u cijeloj Dalmaciji i značajno pridonijeti kvaliteti naše ponude. Tu je i uređenje kompleksne šetnice koja se naslanja na tradicionalno selo.

Što vas inspirira za nove ideje u biznisu?

Dalmacija i Dalmatinska zagora inspirativne su same po sebi, a cijeli naš tim živi s tom tradicijom i danas se trudimo sačuvati i približiti svima znane namirnice kroz stare recepte u modernom obliku. Osluškujemo povratne informacije posjetitelja te prema njihovim potrebama i sugestijama obogaćujemo svoju ponudu.

Koja vam je najljepša prirodna ljepota uz vaš poslovni objekt?

Klis je još neotkriveni biser srednje Dalmacije, nekoliko kilometara od nas je srednjovjekovna kliška tvrđava, s koje se pruža nezaboravan pogled na cijeli Split i otoke. Ovaj 'ključ Dalmacije', kako su ga zvali kroz prošlost, bio je i poprište snimanja megapopularne TV serije 'Igra prijestolja'. U okolici se nalaze i mnoge prirodne ljepote, kao što su špilja Vranjača i Deset bunara u dolini Rajčica, izgrađenih u suhozidu.

Iz koje su vam zemlje najsimpatičniji posjetitelji i zašto?

Najsimpatičniji gosti su nam iz Singapura budući da su istinski oduševljeni što na jednome mjestu mogu doživjeti toliko toga, naučiti mnogo o našoj tradiciji i, naravno, pojesti vrhunska jela. Oni su opčinjeni time što nam je za pripremu jela dovoljno otići u vrt te ubrati svježe povrće i začine.

Zašto se bavite turizmom?

Turizam je savršena pozornica za pričanje kvalitetne priče. U ovu priču nismo krenuli da bismo se bavili turizmom nego je turizam došao kao prirodna nadogradnja na čvrste temelje koje smo postavili. Kad smo odlučili uskočiti u turistički vlak, zarekli smo se da ćemo ostati jedinstveni i autentični te da nećemo pribjeći masovnosti i bazičnoj interpretaciji naše baštine.

Ispričajte nam neki životni moment ili anegdotu o tome kako ste počeli baviti se ovim poslom?

Obitelj Polić proizvodnjom i prodajom proizvoda od masline i smokve počela se baviti 2001., kad na domaćem tržištu jednostavno nisu postojali gastrosuveniri tog tipa. Dali su svoje maslinovo ulje na analizu i pokušali ga plasirati kao vrhunski proizvod. Ispostavilo se da je ulje kvalificirano u kategoriji iznimne kvalitete, nakon čega su ga dizajnirali u atraktivnu ambalažu i ponudili jednoj suvenirnici po cijeni od 40-ak kuna. Voditelj suvenirnice blijedo ih je pogledao i rekao: 'Tko će to kupiti po takvoj cijeni, jeste vi normalni?'. Nakon nekoliko dana nazvao je i rekao da očito ima ludih turista jer su mu sve boce kupili. Tad su znali da su na pravom putu.

Koji vas trenuci u vašem poslu čine ispunjenima i sretnima, kad se osjećate kao da ste napravili dobar posao?

Najponosniji smo kada dobijemo odličnu recenziju na internetu, a to se događa na dnevnoj bazi. Kao voditelju djelatnosti, uz povjerenje koje mi je dala obitelj Polić, najveće zadovoljstvo mi pruža kad vidim s kolikim entuzijazmom naši djelatnici gostima prezentiraju ovaj projekt. Prije dvije godine kroz kompleks je prošlo 50.000 posjetitelja, a ova priča bez takvog žara naših djelatnika ne bi mogla biti ispričana na pravi način.

Koji je bio najteži trenutak/najveća kriza i kako ste je savladali?

Najteži trenutak još traje, a stigao je s krizom turizma vezanom za Covid-19, koji je odjednom ugasio svjetlo na turističkoj karti. Nažalost, mi smo također bili prisiljeni prilagoditi broj zaposlenika slijedom ogromnog pada poslovanja, sa željom da sve ovo što prije završi i vratimo se na stare staze.